בלוג

שמאי רכוש
שמאי רכוש

מה ההבדל בין שמאי מקרקעין לבין שמאי רכוש?

מקצוע שמאי רכוש הינו בין המקצועות הקדומים ביותר. האדם במשך שנים ניהל חיים קפיטליסטיים והחזיק ברכוש כזה או אחר.

תחום השמאות בחלקו מפוקח, מעוגן בחקיקה ובנהלים מחמירים. כיום ידועים לנו כמה סוגי שמאים מלבד שמאי רכוש:

שמאי הרכב. שמאי רכב נדרש לניסיון והסמכה מהותית על מנת לקבל את הרישיון לעסוק בשמאות הרכב. על רישיונות לשמאות רכב קיים פיקוח של משרד התחבורה ומנהלות מקצועיות רבות.

שמאי מקרקעין. שמאות המקרקעין הוא תחום מקיף ביותר. על השמאי המוסמך להיות בעל תואר ראשון ולעבור הכשרה בתחום ההנדסה, המשפטים, הכלכלה, המיסוי ועוד.

היות ותחום שמאות המקרקעין מתממשק רבות עם תחום ראיית החשבון, חלות על תחום שמאות המקרקעין הוראות בין לאומיות המגדירות בתקנים מיוחדים את סדר העבודה בהערכת נכסים בורסאיים.

למרות שבכל תחומי העיסוק שהזכרנו קודם נדרש רשיון והסמכה, בתחום שמאות הרכוש אין צורך בכל הסמכה רשמית.

חוסר הדרישה לרישוי לעיסוק בשמאות רכוש גורם לפריצות בתחום. קיימות מכללות שמלמדות את מקצוע שמאות הרכוש. יכול להיות שהמרצים שבמכללות מעולים והתוכן טוב, אבל, יש צורך בפיקוח המדינה על תחום זה.

שמאי רכוש

מה מעריך שמאי רכוש?

על פי ויקיפדיה: "שמאי רכוש עוסק בהערכת רכוש, ונזקים לרכוש כללי (למעט מקרקעין) אשר נגרמו על-פי רוב עקב אש, פריצה, אובדן וכיוצא בזה".

שמאי רכוש יכול להעריך נזקים שנגרמו לרכוש משריפה שפרצה בדירה או בבית הפרטי. במקרים רבים, שריפות פוגעות גם במערכות החשמל והאינסטלציה. נזקי מים הם בין הנזקים הנפוצים ששמאי רכוש צריכים להעריך. נזילות מים גורמות לנזקים ישירים ולנזקים עקיפים. הנזקים הישירים הם קורוזיה, נפילות טיח, סדירה, התנפחות החומר, פגיעה טרמית, פגיעה אקוסטית ועוד.

נזקים עקיפים יכולים להיות אי קבלת דמי שכירות בגלל נזק המים שנוצר. שמאי רכוש יכול להעריך את שווי התכולה שנפגעה ואת עלויות התיקון של הנזק שנגרם משריפה או מההצפה.

נזקי אש ומים יכולים לגרום נזק לרהיטים שהם התכולה הרגישה ביותר לשריפות ונזילות מים. מים גורמים להתנפחות העץ, שינוי צורתו וגוונו. שמאי רכוש צריך להתמחות בהערכת שווי מכשירי חשמל ולהכיר את כל המחירונים.

יש שמאי רכוש שתחום התמחותם הערכת שווי תכשיטים ויצירות אומנות. שמאי אלה לרוב נותנים שירות לחברות ביטוח לביטוח תכשיטים יקרי ערך. הערכת תכשיטים נעשית על בסיס חומרי התכשיט ורמת העבודה. קיימים תכשיטים ממותגים שמחירם גבוה משמעותית מתכשיטים שאינם ממותגים.

איך נדע למי לפנות לשמאי מקרקעין או לשמאי רכוש?

לשמאי מקרקעין ושמאי רכוש יש תחום עיסוק שונה המשיק בנקודות מסוימות. למשל גם שמאי מקרקעין וגם שמאי רכוש מנוסה יכולים לקבוע עלויות תיקון הצפה שקרתה בדירה.

הגם אם שניהם מנוסים מאוד ויודעים בדיוק מה העלויות, שמאי מקרקעין בעל תעודה של גורם מוסמך לעמוד מול בית המשפט.

מנגד, בהערכת שווי יצירת אומנות, יינתן יתרון לבעל ניסיון בתחום ולא בהכרח בגלל התואר שמאי רכוש.

בנזקים שנגרמו עקב שריפה לתכולת הבית יש מקום בהחלט לפנות לשמאי רכוש המתמחה בהערכת שווי תכולה לאחר שריפה או הצפה.

בנזקים למבנה או נזקים שלא ניתנים לתיקון מומלץ לפנות לשמאי מקרקעין. רק שמאי מקרקעין מוסמך לקבוע ירידת ערך במקרקעין לנזקים אשר אינם הפיכים. גם במקרה של נזקים למבנה אשר חמורים יותר מקילופי צבע מומלץ לפנות לגורם מוסמך.

לנוחיותכם, קישור לאיתור בעלי מקצוע מורשים בענף הבנייה.

לוגו א. פז שמאות מקרקעין

במשרדנו, א.פז שמאות מקרקעין, שמאי מקרקעין עם ניסיון של עשרות שנים הבקיאים במגוון תחומי שמאות המקרקעין.

למשרדנו, הכרות רבה עם תחומי מיסוי המקרקעין. ידוע, כי בעסקת מקרקעין רב הנסתר על הגלוי, ולכן, אנו נשמח לתת לכם ייעוץ חינם בכל סוגיה.

א.פז שמאות מקרקעין.

טלפון: 2698*

אתר: https://shamay-mekarkein.com/

המידע הינו כללי בלבד ואינו משפטי ועלול להשתנות. בביצוע פעולה במקרקעין יש להתייעץ עם גורם מוסמך. ט.ל.ח. בכפוף לתקנון.